Despre noi   |   Harta site   |   Publicitate   |   Contact

Fundal submeniu
Companii:

Ce garantie ofera Airbnb gazdelor care folosesc platforma si in ce conditii pot beneficia de aceasta

Platforma Airbnb este folosita de peste 150 de milioane de utilizatori in 191 de tari. In Romania platforma a crescut in popularitate, atat pentru oaspetii care cauta o alternativa hotelurilor, cat si pentru gazdele care, prin inchirierea locuintelor doresc sa isi maximizeze veniturile pe care le obtin. Cu toate acestea, nu toti utilizatorii acorda suficienta atentie regulamentului platformei, riscand astfel sa nu beneficieze de toate avantajele pe care aceasta le ofera. Unul dintre aceste avantaje consta intr-o garantie de pana la 1.000.000 $ (Garantia) pe care platforma o acorda gazdelor.

Pentru a putea beneficia de Garantia din partea Airbnb, proprietarul trebuie sa urmeze niste pasi clar stabiliti prin regulamentul platformei. Atentie totusi, Garantia ofera o acoperire de baza, regulamentul enumerand expres ceea ce nu intra sub protectia acesteia. Garantia se aplica automat fiecarei rezervari, nefiind necesar niciun demers in acest sens din partea gazdei. Cu toate acestea, se pare ca in practica multe gazde nu reusesc sa isi recupereze banii si sustin ca platforma prezinta un comportament discretionar cand vine vorba despre admiterea solicitarilor de plata pentru repararea daunelor provocate de oaspeti, in special cand este vorba despre sume considerabile. Motivele principale constau in lipsa documentatiei anterioare incidentului si in dificultatea de a dovedi vinovatia oaspetelui.

Conditiile in care gazda poate beneficia de Garantia din partea Airbnb

Pentru a putea beneficia de Garantie, gazda trebuie in primul rand sa respecte standardele impuse de Airbnb si sa depuna anumite diligente. Standardele Airbnb prevad o serie de reguli pentru a garanta siguranta atat a gazdelor, cat si a oaspetilor. Printre aceste reguli regasim interdictia gazdei de a incalca intimitatea oaspetilor, de a avea un comportament discriminatoriu sau de a prezenta informatii false in legatura cu proprietatea. Nerespectarea standardelor Airbnb duce la decaderea gazdei din dreptul de a beneficia de Garantie. Daca standardele au fost respectate si gazda identifica pagube produse de oaspete, aceasta are timp sa notifice Airbnb in 14 zile de la incetarea rezervarii oaspetelui responsabil sau pana la inceperea unei noi rezervari, in functie de care dintre cele doua momente intervine primul.

Separat de notificare, gazda are la dispozitie 30 de zile de la producerea pagubei pentru a inainta un formular prin care sa solicite Airbnb plata sumelor din Garantie. Cu toate acestea, daca pagubele apar ca urmare unor fapte ce pot constitui infractiuni, gazda va trebui sa inainteze o plangere politiei si sa prezinte o copie a acesteia odata cu solicitarea platii in vederea acoperirii daunelor. Ulterior, gazda trebuie sa dovedeasca faptul ca este proprietarul sau cel putin posesorul legitim al bunurilor ce fac obiectul daunei, dar si ca dauna a fost produsa de oaspete. Se accepta dovezi sub diverse forme, inclusiv fotografii, inregistrari video sau rapoarte de evaluare adresate gazdei. Astfel, daca gazda nu mai detine bonuri, facturi care sa dovedeasca dreptul sau asupra bunurilor, le poate inventaria si fotografia inainte de inceperea rezervarii pentru a isi maximiza sansele de a beneficia de Garantie.

Gazda va trebui sa furnizeze si informatii privind data si modul in care s-au produs pagubele, valoarea bunurilor, existenta oricaror sarcini asupra bunurilor, daca acestea erau asigurate sau beneficiau de o garantie separata, datele de identitate ale oaspetelui responsabil de producerea pagubei. Suplimentar, gazda trebuie sa ofere Airbnb si informatii privind data la care a contactat oaspetele responsabil de producerea daunei pentru a ii solicita repararea acesteia, precum si data la care oaspetele a refuzat sa plateasca. Observam astfel ca solicitarea catre Airbnb privind plata Garantiei poate fi realizata doar dupa ce s-a incercat obtinerea despagubirilor direct de la oaspete si acesta a refuzat. Ulterior, Airbnb va procesa solicitarea de plata a sumelor din Garantie intr-un termen de 3 (trei) luni de la data la care gazda a furnizat toate informatiile si documentele solicitate.

Garantia acopera totodata si situatiile in care viitoarele rezervari sunt afectate de evenimente ce intra sub incidenta Garantiei. Astfel, daca un oaspete inunda locuinta, iar lucrarile de reparatie sunt de durata, afectand rezervarile viitoare, ce nu mai pot fi onorate, gazda ar putea primi inclusiv contravaloarea acestor rezervari.

Ce nu este acoperit de Garantia pentru gazda

Regulamentul Airbnb contine atat o lista de bunuri, cat si o lista cu situatii pentru care Garantia nu se va aplica. Cu titlu de exemplu mentionam metalele pretioase in forma neprelucrata, bani, titluri de valoare, animale, ambarcatiuni si vehicule (daca acestea nu reprezinta chiar spatiul inchiriat). Totodata, daca bunurile distruse sunt picturi, fotografii, tapiserii, sculpturi, mobilier si bijuterii de epoca sau alte astfel de bunuri rare, cu valoare istorica si artistica, Garantia va acoperi doar inlocuirea acestora, in masura in care aceasta este posibila, precum si procesul de reparare si restaurare. Nu se vor acorda in schimb despagubiri pentru distrugerea acestor bunuri daca nu pot fi inlocuite cu altele similare sau reparate.

Garantia pentru gazda se va aplica strict pentru perioada in care rezervarea este inregistrata pe platforma Airbnb, nu si dupa expirarea acesteia, indiferent daca oaspetele si-a prelungit sederea cat timp acest aspect nu este inregistrat pe platforma. De asemenea, nu sunt acoperite nici daunele provocate de animale, insecte, fenomene naturale, consum excesiv de apa, gaz, electricitate, acte de terorism sau in cazul uzurii normale a bunurilor.

Totodata, se pare ca plata despagubirilor este refuzata daca daunele au fost provocate in spatii comune ale locuintei, iar oaspetele nu inchiriaza decat o parte a acesteia, daunele fiind considerate astfel in afara spatiului acoperit de Garantie.

Garantia in practica

Daca solicitarea de plata este totusi admisa, gazda nu va primi valoarea initiala a bunurilor. Suma recuperata de gazda va fi determinata de Airbnb tinand cont de pretul actual al bunului distrus (sau un alt bun asemanator atunci cand unul identic nu mai exista), din care va deduce valoarea pe care o considera rezonabila tinand cont de vechimea si conditia bunului la momentul producerii daunei.

Garantia reprezinta un beneficiu oferit de catre Airbnb, astfel ca in situatiile in care plata este refuzata in totalitate, gazda nu poate solicita oaspetelui plata Garantiei. Pentru a obtine despagubiri din partea oaspetelui, se poate utiliza calea de drept comun, intemeiata pe prevederile Codului Civil. Recuperarea daunelor prin aceasta modalitate se poate dovedi a fi dificila avand in vedere ca majoritatea oaspetilor nu sunt cetateni romani, aspect ce poate atrage incidenta unei legi straine, dar si durata unui proces care este de multe ori imprevizibila, precum si de costurile generate de acesta.

Ce pot face gazdele pentru o protectie suplimentara

De retinut este faptul ca Garantia pentru gazda nu reprezinta o polita de asigurare si este recomandat ca proprietarii sa incheie separat astfel de polite care sa acopere inclusiv riscurile care nu sunt incluse in garantia oferita de Airbnb.

Gazdele pot solicita si o garantie sub forma unui depozit separat din partea oaspetilor atunci cand acestia fac rezervarea. Valoarea acestui depozit nu poate insa depasi 5.000$. Pentru a recupera eventualele daune cauzate de oaspete, gazda va trebui sa efectueze cererea prin intermediul platformei Airbnb, iar oaspetele trebuie sa accepte cererea sau aceasta sa fie aprobata prin mediere de catre Airbnb. Prin constituirea acestui depozit, oaspetele isi da acordul ca, in situatia in care Airbnb considera justificata solicitarea gazdei, sa poate retrage suma necesara reparatiilor din contul oaspetelui. Regulamentul Airbnb interzice solicitarea depozitelor cash sub sanctiunea excluderii de pe platforma. Astfel, nici in aceasta situatie gazda nu are siguranta obtinerii despagubirilor. Oaspetele nu are obligatia de a accepta plata despagubirilor la solicitarea gazdei, iar pentru medierea oferita de Airbnb trebuie urmat acelasi proces prin care sa se faca dovada calitatii de proprietar si a producerii pagubei. Cu toate acestea, simplul fapt ca in urma procedurii de mediere oaspetele poate fi totusi obligat la plata despagubirilor poate stimula un comportament mai prudent din partea acestuia pe parcursul sederii.

Pentru a beneficia de Garantia oferita de Airbnb, gazdele trebuie sa fie diligente si sa furnizeze toate documentele si informatiile solicitate in vederea acordarii despagubirilor. Totodata, nu trebuie sa se bazeze in totalitate pe Garantie si este recomandata luarea unor masuri suplimentare de precautie si protectie. Inainte de a apela la serviciile Airbnb recomandam citirea cu atentie a tuturor termenilor si conditiilor Airbnb pentru maximizarea sanselor de a beneficia de Garantie si de alte beneficii oferite.

Autor: Alexandru Popa (foto), associate Filip & Company

Recomanda articolul

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Urmareste-ne!

facebook skype twitter youtube 

specialist-corner-2

Sfaturi pentru intretinerea hidroizolatiei de pe acoperis, toamna

Sfaturi pentru intre...

Intretinerea hidroizolatei oricarui tip de cladire, depozit sau spatiu de productie poate ...

Cum sa construiti campaniile de generare a cererii

Cum sa construiti ca...

Specialistii de marketing sunt responsabili pentru furnizarea de leaduri sau oportunitati ...

alte-articole

pastila-de-joi

Dupa 20 de ani, volumul 4.

Spitalul Metropolitan din Capitala are ca termen de realizare maximum 20 de ani, a declara...

alte-articole

business-story

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Andrei a fost luat de la 15 ani din spitalul Marie Curie. Pe cand avea 12 ani fusese impli...

alte-articole