Despre noi   |   Harta site   |   Publicitate   |   Contact

Fundal submeniu
Companii:

Patru elemente definitorii pentru rolul si activitatea unui lider

Volatilitatea mediului de afaceri si orientarea din ce in ce mai mare pe atingerea obiectivelor pe termen scurt au facut ca in multe companii calitatea actului de management sa scada continuu in ultimii 10 ani. De fapt numeroase studii globale indica acest aspect si totodata arata ca acesta a fost contextul care a condus la cresterea focusului pe lideri si actul de conducere (leadership).

Daca managerii sunt cei care coodoneaza echipele din proximitate si sunt responsabili de obtinerea rezultatelor in mod sistematic, predictibil, repetabil si scalabil, liderii sunt cei care conduc prin influenta, deoarece ofera un model care sa inspire si sa motiveze toti angajatii firmei. Acestia elaboreaza si comunica viziunea si misiunea companie, creeaza cultura organizationala care sa faciliteze alinierea valorilor si colaborarea echipelor, totul in contextul unei mentalitati de crestere cu privire la angajati, clienti, furnizori si comunitate.

1. Liderul defineste si comunica misiunea companiei in piata

Ca antreprenor care a lansat si a condus mai multe companii inteleg de ce este nevoie ca o firma sa aiba un mesaj clar pentru clienti, angajati, furnizori, parteneri de afaceri. Dificultatea rezulta din faptul ca fiecare dintre aceste categorii cu care se comunica are un alt unghi din care priveste si percepe compania. Comunicarea viziunii pe care antreprenorul o are pentru companie nu este intotdeauna suficienta sau relevanta pentru aceste publicuri tinta. Rezultatul este ca toata lumea poate ajunge sa fie confuza, iar angajatii sa se intrebe care este scopul lor. Iata de ce liderul trebuie sa poata defini si comunica misiunea companiei in asa fel incat angajatii, clientii, partenerii de afaceri, comunitatea in care compania functioneaza sa rezoneze cu aceasta misiune, sa ii acorde insemnatate si sa o poata face si a lor.

2. Liderul creeaza cultura organizationala care sa conduca la alinierea valorilor

Cultura organizationala este esentiala atat in companiile multinationale cat si in cele antreprenoriale. Ceea ce se intampla in organizatie, in lipsa sefilor, atunci cand apar situatii pentru care nu exista un articol in Regulamentul de Ordine Interioara este foarte important. Companiile au nevoie de procese si proceduri, dar nu e bine sa faca numai din acestea modul lor de functionare. Iata de ce, ca lider si antreprenor, am cel mai mare aport la transformarea valorilor companiei in comportamente relevante tuturor colegilor din echipa. Este important ca in acelasi timp sa sustin in tot ceea ce fac aceste valori, sa fiu un model din acest punct de vedere si sa creez un mediu de lucru in care valorile oamenilor din echipa sa se alinieze cu valorile companiei.  

3. Liderul creeaza contextul pentru a pune in evidenta punctele forte ale celorlalti

Unul dintre aspectele de care mi-am dat seama inca de la inceputul anilor de antreprenoriat a fost acela ca oamenii isi doresc sa reuseasca. Poate ca nu sunt intotdeauna constienti sau increzatori in punctele lor forte, dar se simt plini de energie si de incredere cand vad ca au succes. Iar cand oamenii isi iubesc ocupatia, ei devin pasionati de aceasta si vor sa faca tot posibilul pentru a deveni si mai buni. In opinia mea, atunci cand un lider poate sa-i inspire pe colegi sa iubeasca ceea ce fac, pentru ca au incredere unii in altii si fiecare in el insusi, oamenii devin pasionati de ceea ce fac si nu se gandesc ca vin la munca. Dimpotriva sunt mereu auto-motivati sa se gandeasca la modalitati prin care pot reusi in a fi mai eficienti, mai relevanti pentru clienti, mai creativi, mai inovatori.   

4. Liderul este cel care arata cum se stabileste increderea in interiorul si exteriorul companiei

Fie ca este un lider inspirat sau unul mai putin experiementat, modul de lucru si comportamentele acestuia sunt preluate de multi altii din interiorul companiei. Pe de alta parte partenerii de afaceri, clientii si furnizorii vor observa cu atentie modul in care liderul interactioneaza in exteriorul companiei si vor decide daca pot avea sau nu incredere in acesta. Iata de ce am fost intotdeauna constient de importanta exemplului personal. Mi-am dat seama ca dincolo de stilul de lucru, modelul meu de luare a deciziilor, nivelul de deschidere la risc, capacitatea de a argumenta si stilul de comunicare vor fi considerate repere de ceilalti colegi (in mod constient sau pur si simplu mimetic). De aceea am fost mereu implicat in programe de dezvoltare personala, fiindca consider ca invatarea continua este calea cea mai buna pentru desavarsirea abilitatilor de lider. Iar rezultatele au fost mereu foarte bune si mi-au adus implinire.   

Cateva ganduri la final de articol

Abilitatea liderului de a-si intelege rolul si competenta lui pentru a indeplini acest rol va face diferenta in companie. Exercitarea rolului de lider in activitatea de zi cu zi a unei companii antreprenoriale in crestere rapida nu ofera un mediu simplu sau usor de coordonat. Dinamica situatiilor, rapiditatea extinderii afacerii si cresterea constanta a echipei fac ca actul de conducere, de inspirare si de aliniere a valorilor oamenilor din echipa sa fie unul complex si provocator. Elementele descrise mai sus sunt esentiale, dar nu sunt singurele pe care trebuie sa le ai in vedere ca lider. De aceea te invit sa continui explorarea si accesarea potentialului tau, alocand mereu atentia ta acestor aspecte fundamentale.

Autor: Lucian Anghel (foto), Fondator si CEO, Timepal Romania si Facilities Management Services

Recomanda articolul

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Urmareste-ne!

facebook skype twitter youtube 

specialist-corner-2

In serviciile de ”Soft FM” diferenta o fac oamenii si comunicarea

In serviciile de ”So...

Domeniul de Facility Management (FM) acopera o varietate mare de servicii. In functie de p...

Orasul inteligent nu e un moft, e o necesitate

Orasul inteligent nu...

In luna iunie 2018 a fost publicat clasamentul celor mai „inteligente” orase din lume. Adi...

alte-articole

pastila-de-joi

Dupa 20 de ani, volumul 4.

Spitalul Metropolitan din Capitala are ca termen de realizare maximum 20 de ani, a declara...

alte-articole

business-story

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Andrei a fost luat de la 15 ani din spitalul Marie Curie. Pe cand avea 12 ani fusese impli...

alte-articole