Consumatorii sunt pregatiti sa apeleze la roboti si la inteligenta artificiala pentru nevoile lor medicale, arata un sondaj PwC
• 55% dintre consumatori sunt dispusi sa inlocuiasca medicii cu inteligenta artificiala (IA) si roboti
• Aceasta disponibilitate de a accepta robotii si inteligenta artificiala in interventiile medicale variaza foarte mult, de la 39% in Marea Britanie la 94% in Nigeria
• Accesibilitatea si precizia sunt principalele beneficii, iar increderea si elementul uman sunt principalele provocari
• Raportul evidentiaza si urmatorii pasi necesari pentru reprezentantii guvernelor, mediului de afaceri si ai celui medical
Vor inlocui inteligenta artificiala (IA) si robotica oamenii in medicina? Nu inca, dar sistemul medical se schimba, iar consumatorul este pregatit. Potrivit unui studiu PwC, majoritatea consumatorilor sunt dispusi sa primeasca ingrijire prin intermediul acestor tehnologii avansate, care au potentialul de a transforma serviciile de asistenta medicala intr-unele mai bune, mai rapide si mai accesibile pentru toti.
Rezultatele sunt prezentate in cadrul raportului PwC –What doctor? Why AI and robotics will define New Health – realizat pe baza unui sondaj efectuat pe un esantion de peste 11.000 de persoane din 12 tari din Europa, Orientul Mijlociu si Africa. Mai mult de jumatate dintre respondenti (55%) au spus ca sunt dispusi sa apeleze la tehnologii informatice avansate sau la roboti cu inteligenta artificiala, care pot raspunde la intrebari legate de starea de sanatate, efectua teste, pune un diagnostic si recomanda tratamente.
Cele trei concluzii principale care au reiesit in urma acestui sondaj sunt:
• Oamenii sunt tot mai dispusi sa apeleze la servicii furnizate prin intermediul inteligentei artificiale si robotilor, daca asta presupune un acces mai facil la servicii de sanatate;
• Viteza si precizia cu care se stabileste un diagnostic si tratamentul corespunzator sunt factori esentiali care impulsioneaza aceasta disponibilitate a pacientilor;
• Increderea in tehnologie este vitala pentru utilizarea si adoptarea ei la scara larga; „elementul uman“ ramane insa o componenta cheie a experientei consumatorului in domeniul medical.
Pietele emergente sunt cele mai deschise la perspectiva adoptarii tehnologiei in serviciile de asistenta medicala. Analizand toate intrebarile de pe tot parcursul studiului, s-a observat un anumit tipar intre economiile dezvoltate si cele emergente. Oamenii din tarile cu un sistem medical bine definit, si, prin urmare, mai putin flexibil (cum sunt cele din Marea Britanie si din Europa de Nord-Vest), au fost dispusi sa interactioneze cu un furnizor de asistenta medicala non-uman, dar mai putin decat cei din tarile emergente, unde sistemul de servicii medicale este inca in formare.
Sondajul a constatat ca, inclusiv in sala de operatie, intre jumatate si pana la 73% din totalul respondentilor ar fi dispusi sa lase un robot sa efectueze o procedura chirurgicala minora in locul unui medic. Respondentii din Nigeria, Turcia si Africa de Sud au fost cei mai dispusi sa sufere o interventie chirurgicala minora efectuata de roboti (73%, 66% si respectiv 62%), iar cei din Marea Britanie cei mai putin dispusi (36%).
Poate deloc surprinzator, situatia se schimba radical atunci cand vine vorba despre o interventie chirurgicala majora, cum ar fi inlocuirea unei articulatii a genunchiului sau soldului, indepartarea unei tumori, sau interventii chirurgicale pe cord. Chiar si asa, un procent semnificativ de respondenti sunt dispusi sa se supuna unei interventii chirurgicale majore efectuate de un robot: variind de la 69%, in Nigeria, la 40% in Tarile de Jos si 27% in Marea Britanie.
Sondajul a explorat de asemenea factorii cheie care stau la baza disponibilitatii sau refuzului unei persoane de a apela la o procedura sau la un serviciu medical bazat pe IA sau roboti. Accesul mai facil si mai rapid la serviciile de sanatate (36%) si viteza si acuratetea diagnosticului (33%) sunt principalii factori motivatori, iar lipsa de incredere in capacitatea robotilor de a lua decizii (47%) si lipsa elementului uman (41%) sunt principalele cauze ale reticentei lor. Desi procentele au variat intre tari, aceste doua principale avantaje si dezavantaje au fost citate in aceasta ordine in toate tarile, cu exceptia Arabiei Saudite si Qatarului, unde respondentii au considerat lipsa elementului uman drept cel mai mare dezavantaj.
„Fie ca ne place sau nu, inteligenta artificiala si robotica sunt viitorul serviciilor medicale. Scopul final al acestui demers il reprezinta accesul la servicii medicale de calitate si convenabile pentru toti pacientii. Avantajele economice si sociale care pot fi obtinute prin integrarea IA si robotilor in sistemele existente de servicii medicale si, ulterior, dezvoltarea unor noi modele de asistenta medicala pe baza acestor tehnologii, sunt enorme“, a declarat Monica Biota (foto stanga sus), Partener, Servicii de Audit, Liderul Echipei de Servicii Integrate pentru Industria Farmaceutica si de Servicii Medicale, PwC Romania.
Urmatorii pasi pentru reprezentantii guvernamentali, ai mediului de afaceri si ai celui medical:
• Guvernele trebuie sa implementeze standarde de calitate si un cadru de reglementare obligatoriu pentru intreg sectorul de sanatate, precum si stimulentele adecvate pentru adoptarea unor noi tehnologii.
• Practicienii din domeniul medical trebuie sa inteleaga modul in care IA si robotii pot lucra pentru si cu ei intr-un cadru medical, precum si pe tot parcursul eco-sistemului de sanatate, si sa fie deschisi in fata schimbarii.
• Pacientii trebuie sa se obisnuiasca cu IA si robotii si sa descopere beneficiile pe care le pot oferi.
• Sectorul privat care dezvolta IA si roboti trebuie sa gaseasca solutii pentru a rezolva principala problema dintre cerere si resurse cu care se confrunta fiecare sistem de sanatate. In esenta, prin furnizarea de solutii bazate pe IA si roboti, sectorul privat poate schimba in mod pozitiv sistemul medical.
• Factorii de decizie din cadrul institutiilor medicale trebuie sa evalueze succesul si eficienta noilor tehnologii, sa acorde prioritate si sa se concentreze asupra nevoilor si cerintelor consumatorilor.
„Este evident ca oamenii sunt tot mai dispusi sa adopte noile tehnologii, cum ar fi IA si robotica in adresarea nevoilor lor medicale. Insa reprezentantii guvernamentali, ai mediului de afaceri si celui medical trebuie sa-si schimbe radical perspectiva asupra modului in care sunt oferite serviciile de sanatate cetatenilor. Trebuie sa analizam foarte atent strategia noastra de implementare a noilor tehnologii in diverse parti ale lumii. Vor exista provocari pentru noi toti“, a adaugat Ruxandra Tarlescu (foto dreapta), Senior Manager, Consultanta Fiscala, membru al echipei integrate de servicii pentru sectorul farmaceutic si cel medical, PwC Romania.
Sondajul a fost realizat in noiembrie 2016 de catre YouGov, principalul furnizor de servicii de cercetare calitativa si cantitativa din lume. 11,086 de persoane din 12 tari au participat la un sondaj on-line, inclusiv:
• esantioane reprezentative la nivel national din Belgia, Germania, Olanda, Norvegia, Suedia, Turcia si Marea Britanie
• esantioane reprezentative din mediul urban din Nigeria, Qatar, Arabia Saudita, Africa de Sud, si Emiratele Arabe Unite
Pentru a descarca raportul, accesati va rugam http://pwc.to/2ncSFRZ