Despre noi   |   Harta site   |   Publicitate   |   Contact

Fundal submeniu
Companii:

Modificari si completari aduse Codului Fiscal incepand cu 1 ianuarie 2015

Ordonanta de urgenta 80/2014 aduce, incepand cu 01.01.2015, o serie de modificari importante in domeniul accizelor, TVA si al evidentei contabile a activitatii persoanelor fizice autorizate.

De asemenea, tot de la 01 ianuarie 2015 intra in vigoare si prevederile OUG nr. 8/2014, referitoare la locul prestarii de servicii de telecomunicatii, radiodifuziune, televiziune si al serviciilor furnizate pe cale electronica.

I. Cursul de schimb si modul de calcul al accizelor.

Fata de modul de calcul al valorii accizelor care, pana la actuala modificare, era determinata pe baza cursului de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, noutatea majora, incepand cu 01 ianuarie 2015, consta in faptul ca accizele sunt transformate direct in lei, atat pentru produsele supuse accizelor armonizate, cat si pentru cele supuse accizelor nearmonizate.

Astfel, ordonanta stabileste ca pentru anul 2015 calculul accizelor se va face la acelasi curs valabil si in anul 2014, si anume, 1 euro = 4.7380 lei, urmand ca, incepand cu 2016, sa se determine prin actualizarea valorilor deja exprimate in lei, cuprinse in Anexele 1 si 2 la Codul Fiscal, cu indicele preturilor de consum existent la data de 30 septembrie a anului precedent, avandu-se in vedere ultimele 12 luni anterioare acestei date.

Valorile in lei ale accizelor care vor fi valabile in anul urmator, vor fi calculate pe baza valorii indicelui de consum comunicat de catre Institutul National de Statistica pana la data de 15 octombrie si afisate pe site-ul Ministerului de Finante pana la data de 20 octombrie.

II. Taxarea din punct de vedere al TVA a serviciilor furnizate pe cale electronica, a serviciilor de telecomunicatii si televiziune.

Incepand cu 01.01.2015, locul prestarii serviciilor pe cale electronica, a serviciilor de telecomunicatii si televiziune catre persoane neimpozabile din UE se considera a fi locul unde persoana neimpozabila din UE este stabilita.
In linii mari, acest lucru presupune ca, daca pana la 01.01.2015, pentru serviciile prestate catre o persoana neimpozabila din UE, societatile din Uniunea Europeana aplicau cota de TVA din statul membru in care sunt stabilite (in cazul Romaniei, cota de 24%), dupa aceasta data, se schimba regulile de taxare, relevanta urmand a fi cota de TVA din perspectiva locatiei persoanei neimpozabile.

Astfel, incepand cu 01.01.2015, o societate din Romania, pentru serviciile prestate catre persoane neimpozabile stabilite in Uniunea Europeana, va trebui sa aplice TVA in functie de cota in vigoare din fiecare stat membru unde sunt stabiliti consumatorii respectivi.
In contextul dat, ca si modalitati de respectare a acestor reglementari, persoana impozabila din Romania care va presta astfel de servicii catre beneficiari persoane neimpozabile din UE va avea de ales intre urmatoarele doua variante:

- se va inregistra in scopuri de TVA in fiecare din aceste tari din UE, va colecta TVA si il va vira in acele tari;
sau,
- va opta pentru utilizarea unui regim special, pentru aplicarea caruia ANAF pune la dispozitie un serviciu (MISS), prin care persoana prestatoare va cumula intr-un decont special de TVA toate serviciile prestate si pe care il va depune trimestrial, in Romania. Persoana impozabila din Romania va colecta TVA in cota prevazuta in fiecare tara UE si il va plati catre Statul Roman, care il va vira mai departe catre autoritatile din tarile respective.

Se impune de precizat faptul ca, desi a doua varianta se doreste a fi una simplificata, avand avantajul ca persoana impozabila nu mai este obligata sa se inregistreze in fiecare tara in care presteaza astfel de servicii, utilizarea acesteia nu este nicidecum atat de facila precum pare la prima vedere, acest lucru presupunand din partea contribuabilului, respectarea unor proceduri de urmat destul de laborioase, incepand cu inregistrarea, depunerea declaratiilor, platile efectuate, continuand cu detaliile de ordin intern, in ceea ce priveste configurarea sistemelor de gestiune necesare raportarilor aferente aplicarii acestui regim (cotele de TVA ale statelor membre UE, regulile de facturare, etc).

In acelasi timp, nu mai putin lipsite de importanta pentru persoana impozabila care aplica acest regim special, sunt respectarea prevederilor legislative referitoare la evidenta serviciilor care, pe langa informatii generale precum statul membru de consum in care se presteaza serviciul, tipul de serviciu, data prestarii serviciului si TVA de plata, trebuie sa contina si informatii mai exacte, cum ar fi eventualele plati in avans, informatii necesare stabilirii sediului clientului, domiciliul sau stabil sau resedinta obisnuita.

III. Inregistrarea in scopuri de TVA.

Procedura de inregistrare in scopuri de TVA a devenit prin aceasta ordonanta mult mai complexa, aceste schimbari avand ca scop o mai buna monitorizare a colectarii TVA, autoritatile fiscale motivand prin faptul ca aportul de TVA la bugetul general consolidat a fost foarte afectat de fenomenele de evaziune fiscala, in cadrul tranzactiilor in care au fost implicate persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA.

In acest sens, prin ordin al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se vor stabili criteriile de inregistrare in scopuri de TVA, prevederile ordonantei punctand clar ca acestea s-au inasprit, prin faptul ca nu vor fi mai fi inregistrati in scopuri de TVA contribuabilii care nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica.

IV. Modificari privind activitatea persoanelor fizice care desfasoara activitati independente.

Ordonanta aduce modificari esentiale referitoare la evidenta contabila a contribuabililor care obtin venituri din activitati independente, diferentiate pe tipuri de determinare a venitului net: sistem real si norme de venit.

Astfel, daca pana la data de 01 ianuarie 2015, acesti contribuabili erau obligati sa organizeze si sa conduca contabilitatea in partida simpla, sa completeze Registrul – jurnal de incasari si plati, Registrul - inventar, incepand cu aceasta data, cei pentru care determinarea venitului anual se efectueaza in sistem real, au obligatia completarii Registrului de evidenta fiscal, al carui model va fi aprobat prin ordin al ministrului finantelor publice, eliminandu-se in acelasi timp obligativitatea tinerii celorlalte registre.

In ceea ce priveste evidenta contabila a contribuabililor care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit, incepand cu 01 ianuarie 2015 acestia nu mai au obligatia tinerii contabilitatii, respectiv obligatia completarii Registrului de incasari si plati, insa ei vor trebui sa completeze, de asemenea, Registrul de evidenta fiscala, in care vor inscrie doar partea referitoare la venituri, monitorizandu-se in acest fel depasirea plafonului de inregistrare in scopuri de TVA.

Articol de Flori Barbuta (foto), Tax and Accounting Partner R&R Audit Account Expert House

Recomanda articolul

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Urmareste-ne!

facebook skype twitter youtube 

specialist-corner-2

Tehnici esentiale de crestere a conversiei vanzarilor online

Tehnici esentiale de...

Pentru o afacere care face vanzari online, un indicator extrem de important este rata conv...

Tendinte care marcheaza domeniul de facilities management

Tendinte care marche...

Multa vreme spatiul de birouri al unei companii era doar locul in care angajatii isi desfa...

alte-articole

pastila-de-joi

Dupa 20 de ani, volumul 4.

Spitalul Metropolitan din Capitala are ca termen de realizare maximum 20 de ani, a declara...

alte-articole

business-story

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Andrei a fost luat de la 15 ani din spitalul Marie Curie. Pe cand avea 12 ani fusese impli...

alte-articole