Despre noi   |   Harta site   |   Publicitate   |   Contact

Fundal submeniu
Companii:

5 metode prin care companiile isi pot reduce pierderile energetice

Pierderile energetice sunt de multe ori necunoscute si necuantificate in companii din numeroase domenii de activitate. Chiar daca managerii stiu ca au pierderi energetice pe fluxul de productie sau in alte zone ale companiei (de exemplu spatii de depozitare, parcari sau birouri), unii dintre acestia nu au o imagine clara a valorii acestor pierderi si nici asupra metodelor prin care pot fi reduse.

De fapt, in functie de marimea companiei si a facilitatilor pe care le utilizeaza, managerii pot lucra cu specialisti in eficientizare energetica si reduce semnificativ pierderile in fiecare luna. Actionand in cunostinta de cauza, in urma consilierii primite de la experti, masurand si cuantificand permanent, se pot lua masuri pentru a creste eficienta energetica si a reduce pierderile de energie pe termen scurt, mediu si pe termen lung.

1. Faceti un audit energetic si apoi un plan de implementare a masurilor propuse
Auditul energetic este cel mai bun punct de plecare, deoarece specialistii care vor realiza acest audit, vor face o radiografie a tuturor departamentelor si facilitatilor din companie si va vor arata care sunt zonele in care trebuie luate masuri, tipul si magnitudinea acestora, dar si rezultatele ce pot fi obtinute. Cand vine vorba de costurile si consumul de energie al afacerii, realizarea unui audit energetic este, intr-adevar, decizia cea mai buna. Rezultatele va vor aduce informatii care va vor da o mare claritate si veti putea decide, impreuna cu consultantii de specialitate, etapizarea implementarii masurilor prin care sa cresteti eficienta energetica si unde puteti opri sau reduce pierderile energetice. Impartiti masurile in masuri fara costuri de implemetare, cu costuri reduse si cu investitii semnificative. Ordinea este data de costurile asociate si de rezultatele aferente fiecarei metode.

2. Introduceti un sistem de contorizare inteligenta a utilitatilor
Masurati si monitorizati consumul utlitatilor pe perioade timp indelungat, pentru a putea obtine un tipar de consum al companiei. Prin monitorizarea grupelor mari de consumatori se va putea genera o linie de consum mediu (baseline). Odata identificat acest baseline vor fi usor de evidentiat pierderile si printr-o monitorizare continua, se vor putea lua masuri de remediere imediate. In cazul contorizarii clasice este foarte dificil, aproape imposibil, de identificat momentul aparitiei depasirilor de consum si exact in ce zona, informatiile fiind doar la nivel de contor general si la o luna dupa consumul efectiv. Doar printr-o contorizare detaliata si continua, tip smart metering, puteti identifica aparitia pierderilor si urmari incadrarea in regimul eficient de consum, deoarece daca nu masori, nu poti reduce!

3. Verificati buna functionare a sistemelor HVAC
Este foarte important sa realizati un audit al instalatiei HVAC – boilere, chilere, ventilatie – deoarece peste 50 la suta din consumul energetic al unei cladirii apartine zonei HVAC (dar variaza in functie de tipul/destinatia cladirii si de vechimea acesteia). Implementati apoi masurile rezultate din auditul HVAC si aveti in vedere utilizarea de termostate programabile, inlocuirea izolatiilor deteriorate, realizarea unor automatizari locale, schimbarea filtrelor colmatate, verificarea randamentelor chilerelor, boilerelor, etc. Daca aveti pompe defecte, este important sa analizati din punct de vedere economic care este costul cu repararea pompelor clasice comparativ cu inlocuirea lor cu pompe noi cu convertizor de turatie, mult mai eficiente energetic. De asemenea, asigurati-va ca zonele din fata tuturor grilelor de ventilatie nu sunt blocate de mobilier sau cu improvizatii din hartie. Este necesara, in medie, o cantitate de energie mai mare cu peste 25% pentru a distribui aerul in cazul in care grilele sunt blocate sau filtrele colmatate.

4. Introduceti un sistem de control al iluminatului si/sau iluminat cu LED, acolo unde eficienta economica justifica aceasta masura
Aceasta este o zona de avut in vedere inca de la inceput deoarece fiecare economie mica facuta intr-o multime de locuri poate aduce un rezultat important. Inlocuirea unui singur bec de 60 de wati cu un bec de 18 wati eficient din punct de vedere energetic, care functioneaza 10 ore pe zi, poate economisi cu usurinta 5-6 lei sau mai mult in fiecare luna. Multiplicati aceasta economie pentru un an intreg si cu sutele sau miile de becuri din companie si vorbim despre o valoare demna de luat in seama. Becurile eficiente din punct de vedere energetic sunt o modalitate inteligenta de a reduce factura electrica pe termen scurt, insa au un cost de achizitie mai ridicat si vor amortiza investitia intr-un timp scurt doar in cazul unei folosiri intensive de peste 10 ore/zi. Becurile LED utilizeaza cu cca. 75% mai putina energie si pot dura 50 de ori mai mult decat becurile cu incandescenta. Este foarte util sa utilizati senzori de ocupare, de prezenta si functii de dimmimg in zona de iluminat. Cautati sa utilizati cat mai mult iluminatul natural si instalati sisteme de automate de pornire a iluminatului in spatii unde traficul este ocazional.

5. Stabiliti programe de functionare pentru echipamentele principale din companie si introduceti elemente de tipul BMS si IoT, acolo unde eficienta economica o justifica
Acest lucru poate parea evident, dar ati fi surprinsi de cat de multe companii nu au o astfel de masura implementata. In spatiile de birouri computerele, monitoarele, imprimantele consuma si cand sunt neutilizate, dupa ce angajatii au plecat si le-au lasat pornite. Daca sunt oprite complet peste noapte, nu veti plati pentru electricitatea pentru utilizarea in regim stand-by. In depozite si spatii de productie este foarte important ca operatorii echipamentelor sa cunoasca modul specific de inchidere / deschidere ale acestora si sa respecte programele de functionare afisate in locuri vizibile. Odata stabilit un orar de functionare al echipamentelor, se pot  introduce programatoare orare sau automatizari locale in functie de prezenta. De asemenea, la achizitia sau inlocuirea de echipamente, tineti cont de eficienta energetica a acestora si de clasa lor energetica.

Un pas avansat din aceeasi categorie o reprezinta introducerea elementelor de monitorizare si control centralizat de tip BMS (Building Management System). Sistemele BMS sunt esentiale pentru managementul instalatiilor cladirilor de birouri, hotelurilor, spitalelor, spatiilor logistice sau de productie. Informatiile pe care le ofera in timp real, capacitatea predictiva, alertele pe care le arata atunci cand apar avarii sau regimuri de functionare neconforme, fac din aceasta investitie un punct important de pe lista managerilor acestor facilitati.

Pe de alta parte, inserarea protocoalelor de internet in sistemele de management a facut posibila monitorizarea si controlul de la distanta al instalatiilor cladirilor. Astfel, pe langa capacitatea de a montoriza in timp real si cu mare precizie consumul de energie, sistemele BMS pot monitoriza si controla: instalatiile de incalzire, ventilare si climatizare (temperatura, umiditate, CO2), instalatiile de alimentare cu apa, instalatiile electrice (nivel de iluminat, alimentare echipamente electrice – TGD, productie de energie electrica – grupuri generatoare) si pompe. Dincolo de identificarea echipamentelor defecte si monitorizarea conditiilor climatice interioare si exterioare, ele pot fi conectate si pentru monitorizarea sistemelor audio-video, sistemelor de securitate si  sistemelor de detectie incendiu.

Masuri suplimentare care fac diferenta in reducerea pierderilor energetice:
Desemnarea unei echipe interne responsabile de managementul energetic – Nominalizati responsabili si acordati-le un bonus in functie de rezultatele obtinute.
Colaborarea cu o firma specializata de eficienta energetica – Va va finanta si implementa toate aceste masuri din economia de energie realizata. Acesta este modelul pe care il sustinem ca fiind oportun pentru atingerea unor rezultate optime intr-un timp scurt si cu eficienta economica cea mai buna.

Autor: Lucian Anghel (foto), Fondator si CEO, Timepal Romania si Facilities Management Services

Recomanda articolul

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Urmareste-ne!

facebook skype twitter youtube 

specialist-corner-2

In serviciile de ”Soft FM” diferenta o fac oamenii si comunicarea

In serviciile de ”So...

Domeniul de Facility Management (FM) acopera o varietate mare de servicii. In functie de p...

Orasul inteligent nu e un moft, e o necesitate

Orasul inteligent nu...

In luna iunie 2018 a fost publicat clasamentul celor mai „inteligente” orase din lume. Adi...

alte-articole

pastila-de-joi

Dupa 20 de ani, volumul 4.

Spitalul Metropolitan din Capitala are ca termen de realizare maximum 20 de ani, a declara...

alte-articole

business-story

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Andrei a fost luat de la 15 ani din spitalul Marie Curie. Pe cand avea 12 ani fusese impli...

alte-articole