Despre noi   |   Harta site   |   Publicitate   |   Contact

Fundal submeniu
Companii:

Ce fac si ce nu fac companiile pentru eficientizarea energetica

Eficienta energetica se refera la modalitatile prin care putem obtine acelasi beneficiu (lumina, incalzire, miscare, etc.) folosind mai putina energie. Despre eficienta energetica se vorbeste de foarte mult timp. Motivul este unul simplu, economisirea energiei si utilitatilor inseamna si economisirea banilor.

Mai mult, criteriile de cumparare ale clientilor orientate spre produse si servicii cu impact minim asupra mediului, dar si interesul din ce in ce mai mare pentru raportarea rezultatelor non-financiare fac din eficientizarea energetica un subiect care merita toata atentia.

In cele ce urmeaza, bazat pe experienta echipei pe care o conduc, voi puncta cele mai importante dintre actiunile pe care companiile le fac deja, nu le fac deloc (in general) sau ar trebui sa le faca pentru a obtine eficienta energetica.

Ce fac companiile pentru a creste eficienta energetica, de obicei

1. Adopta masuri tip copy/paste fara a face o analiza a impactului real al acestora asupra specificului companiei lor
2. Implementeaza masuri de tip inlocuirea iluminatului cu iluminat LED fara a face o analiza a timpului de amortizare a solutiei si aleg cea mai ieftina solutie LED care poate conduce la ineficienta a investitiei, a calitatii iluminatului si o rata mare de defectiuni
3. Angajeaza un auditor energetic/manager energetic doar punctual pentru a se conforma cerintelor impuse de catre lege, fara a solicita un plan realist de masuri de eficientizare energetica
4. Realizeaza doar masuri punctuale pe analiza energetica fara a avea o imagine de ansamblu (de exemplu fac analize termografice doar ale unor parti din cladire, contorizeaza partial doar unii dintre consumatori, implementeaza masuri tip start/stop doar pentru unele echipamente, etc)
5. Sunt tentate sa adopte masuri costisitoare, de tip automatizari BMS , fara sa fii epuizat masurile de tip fara cost sau cost redus si efect imediat
6. Implementeaza doar masuri locale de reducerea consumului fara a contoriza si evalua impactul asupra economiei totale de energie din companie (robineti termostatati, filtre, izolatii conducte, relee programabile, etc.)

In cazul fericit in care unele solutii de eficientizare energetica sunt implementate si masurate, acestea nu sunt comunicate in cadrul companiei si nici catre clienti.

Ce nu fac companiile, de regula (insa exista si exceptii)
1. Nu considera eficientizarea energetica o prioritate, neavând o imagine de ansamblu asupra potentialului de reducere a costurilor operationale
2. Nu contorizeaza echipamentele principale din cladire, depozit, fabrica si nu adapteaza consumul la gradul de ocupare al spatiului, orarul de functionare sau fluxul de productie
3. Nu iau in calcul monitorizarea zilnica a consumului de utilitati si analizarea depasirilor mediilor de consum
4. Nu iau in calcul masurile de tip No Cost/Low Cost si sunt blocate in paradigma obtinerii surselor de finantare
5. Nu au un plan de eficientizare energetica cu masuratori inainte de implementare, monitorizarea in timpul implementarii si rezultate masurate la final
6. Nu fac campanii de educare/motivare/ constientizare a personalului  din cadrul companiei referitor la adoptare unei atitudini proactive de reducere a risipei de energie
7. Nu iau in calcul la achizitia/inlocuirea echipamentelor, performanta energetica ca unul dintre criteriile de selectie

Ce ar trebui sa faca companiile pentru a obtine eficienta energetica
1. Sa desemneze o persoana responsabila cu managementul energetic al companiei (poate avea un cumul de functii, de exemplu cu rolul de director tehnic sau director administrativ)
2. Sa analizeze intern sau cu ajutorul unui consultant contextul specific al companiei in vederea gasirii celor mai potrivite abordari pentru eficientizarea energetica
3. Sa realizeze masuratori ale consumului pe grupele principale de consumatori din cadrul companiei / proprietatii si sa monitorizeze comportamentul de consum al companiei
4. Sa elaboreze un plan de masuri care sa cuprinda analiza tehnico-economica a oportunitatii de implementare si a timpului de amortizare
5. Sa identifice parteneri dispusi sa finanteze solutiile cu plata din saving-ul de energie
6. Sa implementeze si sa monitorizeze efectul masurilor pe durata medie-lunga
7. Sa intervina atunci când apar depasiri de consum sau anomalii si sa corecteze cauzele inainte de-a inregistra pierderi energetice mai mari
8. Sa comunice rezultatele generate de planul de eficientizare energetica a companiei in interiorul acesteia catre angajati si in exterior catre clienti, ca strategie green de companie

Autor: Lucian Anghel (foto), Fondator si CEO, EnergyPal Romania

Recomanda articolul

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Urmareste-ne!

facebook skype twitter youtube 

specialist-corner-2

Managementul generatiei cu internetul in buzunar

Managementul generat...

“Fac ce-mi spui daca recunosti cine sunt”. Acesta pare sa fie motto-ul dupa care se ghidea...

Ce spun directorii generali despre digitalizare

Ce spun directorii g...

Planul digitalizarii unei companii trebuie mai intai sa existe, dupa aceea sa fie aprobat ...

alte-articole

pastila-de-joi

Dupa 20 de ani, volumul 4.

Spitalul Metropolitan din Capitala are ca termen de realizare maximum 20 de ani, a declara...

alte-articole

business-story

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Andrei a fost luat de la 15 ani din spitalul Marie Curie. Pe cand avea 12 ani fusese impli...

alte-articole