Despre noi   |   Harta site   |   Publicitate   |   Contact

Fundal submeniu
Companii:

Calatoria catre organizatia digitala: de la tehnologie la schimbarea paradigmei culturale

Cu un scor de 37,5% al indicelui de digitalizare in 2018, Romania este inca pe ultimul loc intre tarile Uniunii Europene in privinta gradului de digitalizare a economiei si a societatii (conform Digital Economy and Society Index realizat de Comisia Europeana).

In acest context, mediul de business din Romania accelereaza procesul de transformare digitala pentru a se alinia cat mai rapid la tendintele si nevoile globale.

“Provocarile clientilor nostri pe parcursul programelor de transformare digitala nu tin neaparat de finantarea sau implementarea in sine a tehnologiilor. Cele mai multe deriva din adoptarea tehnologiei de catre angajati, din disponibilitatea limitata a resurselor interne necesare transformarii si, nu in ultimul rand, din abordarea tehnologiei ca element implicit al comportamentului si al culturii organizationale. Succesul unui program de transformare digitala rezida in modul in care companiile reusesc sa gestioneze aceste provocari”, mentioneaza Bogdan Ion (foto stanga), Country Managing Partner EY Romania si Moldova si Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrala si de Sud-Est si Regiunea Asiei Centrale.

Care sunt insa elementele din realitatea organizationala a caror adaptare este esentiala pentru a sustine migrarea catre o organizatie digitala? Ce competente sunt necesare liderilor, pentru a conduce o organizatie digitala? Ce componente ale culturii organizationale sustin tranzitia catre noua realitate? Raspunsurile la aceste intrebari au fost explorate si dezbatute in cadrul evenimentului “Live & Lead Digital”, organizat recent de EY, la care au participat reprezentanti ai celor mai mari companii active pe piata din Romania.

• Initiativele de digitalizare nealiniate cu intregul lant valoric al organizatiei nu genereaza beneficiile asteptate
Analizand programele de transformare digitala demarate in companii, Cristian Carstoiu (foto dreapta), Digital Transformation & Analytics Leader EY Romania, constata: “De cele mai multe ori, primele initiative de digitalizare sunt generate in interiorul departamentelor, fara o aliniere cu restul lantului valoric si, drept urmare, nu genereaza beneficiile asteptate de companie.”

In aceste conditii, este necesara o strategie digitala la nivel de organizatie pentru a putea alinia toate eforturile si pentru a obtine o convergenta cat mai rapida a beneficiilor. De asemenea, “analizele traditionale de fezabilitate (“business case”) pot fi inlocuite de prototipuri si analize rapide de impact (inclusiv Return on investment), urmate de scalarea solutiei. Digitalizarea trebuie abordata ca un proces iterativ, care include adaptari sau reveniri asupra solutiei, pe masura ce alte elemente ale realitatii organizationale se transforma”, spune Cristian Carstoiu.

• Organizatia digitala presupune un “mindset” in care tehnologia este implicita
Conducerea organizatiei digitale presupune, printre altele, dezvoltarea de capabilitati noi de leadership. “Liderii organizatiilor digitale au nevoie, in primul rand, de ceea ce numim “digital acumen” – cunoasterea tehnologiilor si intelegerea modului in care functionalitatile acestora influenteaza business-ul (deopotriva clienti, furnizori, angajati)”, a mentionat David Storey, Talent Management Consulting Leader, EY Europa, Orientul Mijlociu, India si Africa.

Utilizarea tehnologiei si capacitatea de a promova beneficiile acesteia prin exemplul propriu (“promoter”/ “role model”) devin comportamente esentiale ale liderului, atat in tranzitia catre, cat si in consolidarea unei noi realitati organizationale. Acestora li se adauga nevoia imperioasa de a dezvolta o gandire vizionara, capabila sa sprijine identificarea si explorarea unor forme neconventionale de colaborare, cum ar fi, de exemplu, aliante sau parteneriate strategice pentru livrarea de servicii catre clienti. Dezvoltarea acestor capabilitati le permite liderilor sa asigure pozitionarea strategica a organizatiei in piata pe care activeaza.

Pe langa capabilitatile liderilor, „nasterea” organizatiei digitale presupune, in ansamblu, o adevarata schimbare de paradigma (“mindset”) – alte moduri de lucru, de invatare si de recompensare, in care tehnologia devine implicita.

• Noul „mindset” digital este asigurat de transformarea culturala
Tranzitia catre organizatia digitala este asigurata atat de lideri, cat si de angajati, prin modul in care acestia se raporteaza la, asimileaza si “traiesc” noua realitate – cu alte cuvinte, prin “modul nou de a face lucrurile”, care este influentat, in primul rand, de cultura organizationala.

Horatiu Cocheci (foto stanga), Director People Advisory Services EY Romania, spune: “Intr-un program amplu de transformare, se impune ca toate elementele care compun cultura organizationala - valorile aspirationale, politicile si procedurile, normele interne, structura organizationala, competentele - sa fie modelate astfel incat sa sustina o adoptie fireasca a digitalizarii si a modului de gandire care guverneaza procesul de transformare digitala in randul angajatilor.”
 
Implementarea unei structuri organizationale si a unui mod de lucru bazate pe principii de tip “agile” sau redefinirea strategiilor, politicilor si procedurilor de resurse umane pe baza algoritmilor de analiza predictiva sunt parghii ce sustin paradigma / “mindset-ul” digital.

Asadar, contrar multor asteptari, “calatoria” catre organizatia digitala nu se incheie in momentul in care tehnologia a fost implementata. Dimpotriva, ea atunci incepe cu adevarat, intrucat, pentru a genera beneficiile asteptate / planificate, este necesar ca digitalizarea sa devina parte fundamentala, implicita, a vietii organizationale de zi cu zi.

Recomanda articolul

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Urmareste-ne!

facebook skype twitter youtube 

specialist-corner-2

Pe ce sa ”pariezi” ca sa castigi in marketingul B2B

Pe ce sa ”pariezi” c...

Acordarea unei importante reduse marketingului in B2B este in continuare o realitate a med...

Elementele esentiale in educatia copiilor pentru a infrunta provocarile viitorului

Elementele esentiale...

Cum definim succesul in viata, in secolul XXI? Acum 50 de ani, o cariera construita cu gre...

alte-articole

pastila-de-joi

Dupa 20 de ani, volumul 4.

Spitalul Metropolitan din Capitala are ca termen de realizare maximum 20 de ani, a declara...

alte-articole

business-story

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Andrei a fost luat de la 15 ani din spitalul Marie Curie. Pe cand avea 12 ani fusese impli...

alte-articole