Despre noi   |   Harta site   |   Publicitate   |   Contact

Fundal submeniu
Companii:

Sondaj EY: Majoritatea marilor contribuabili nu au facut pana acum obiectul unei inspectii de mediu. Ce ar trebui sa aiba in vedere agentii economici?

Majoritatea companiilor – 59%, dintre care 60% sunt mari contribuabili, nu au facut pana acum obiectul unei inspectii de mediu, rezulta dintr-un sondaj realizat zilele acestea de EY, in cadrul seminarului ”Cum sa abordezi inspectiile fiscale privind obligatiile la Fondul pentru Mediu. Noi provocari”. In schimb, printre problemele cel mai des intalnite in cadrul inspectiilor fiscale, asa cum a rezultat din sondaj, se numara neidentificarea tuturor obligatiilor la Fondul pentru Mediu, determinarea si declararea incorecta a cantitatilor introduse pe piata, nedeclararea ambalajelor reutilizabile sau deficiente privind documentele justificative.

”Din ce am observat in cadrul studiului, companiile respondente au indicat mai multe spete privind obligatiile la Fondul pentru Mediu care au nevoie de un cadru legislativ mai clar”, spune Georgiana Iancu (foto stanga), Partener EY, coordonatorul Departamentului de Taxe Indirecte. Dintre acestea, amintim reglementarile privind ambalajele reutilizabile, stabilirea si incadrarea echipamentelor electrice si electronice (EEE), identificarea producatorilor EEE din prisma obligatiilor entitatilor care importa produse strict pentru folos intern, lipsa unei metodologii de calcul agreata de inspectiile fiscale privind stabilirea greutatii ambalajelor care trebuie declarate.

Gestionarea unei inspectii privind obligatiile datorate Fondului pentru Mediu, tratata in raport cu inspectiile fiscale efectuate de ANAF, a adus in prim plan importanta verificarii motivelor pentru care este dispusa suspendarea activitatii de control. „Este esential ca, ori de cate ori contribuabilul considera ca suspendarea dispusa nu se incadreaza in ipotezele reglementate de Codul de procedura fiscala sau ca aceasta este abuziva, sa o conteste in termen de maxim 45 de zile si sa nu astepte finalizarea inspectiei pentru a contesta toate actele astfel emise. Un asemenea demers va fi considerat ca tardiv”, a precizat Alex Slujitoru (foto dreapta), Avocat, Radu si Asociatii SPRL, specializat in litigii fiscale.
 
Pentru obtinerea anularii obligatiilor accesorii, fie cu privire la sumele suplimentare de plata declarate in mod voluntar de contribuabili pana la 31 ianuarie 2022, fie pentru cele stabilite de inspectii ce se aflau in desfasurare sau care vor fi demarate pana la 31 ianuarie 2022, indiferent de data finalizarii acestora, contribuabilii pot utiliza pe mai departe facilitatile privind amnistia fiscala, prevazute de OUG 69/2020 si de OUG 19/2021.

In privinta pasilor de urmat pentru identificarea corecta a contributiilor la Fondul de Mediu, Daniela Neagoe (foto stanga), Senior Manager EY Romania, Consultanta Vamala si Fond de Mediu, a mentionat: ”Procesul de identificare corecta a contributiilor este important sa tina cont de detectarea tuturor proceselor, departamentelor si persoanelor relevante pentru furnizarea datelor si informatiilor necesare si sa includa toate departamentele implicate in procesele operationale, de la achizitii, productie, ambalare pana la comercializare si logistica”.

Ecotaxa (taxa pentru pungi de transport) a fost un subiect abordat de Adriana Nedelescu, Senior Consultant EY, care a atras atentia asupra caracteristicilor tehnice pe care trebuie sa le aiba pungile de transport fabricate din materiale biodegradabile pentru a putea fi identificate ca atare, asa cum sunt prevazute de Ordinul nr. 1276/2020.  „In cazul nerespectarii cerintelor Ordinului, operatorii economici responsabili pentru introducerea pe piata a pungilor de transport risca plata unei taxe de 0,15 lei/bucata”, a precizat Nedelescu.

Stabilirea obligatiilor suplimentare (TVA si impozit pe profit) pentru serviciile de transfer de responsabilitate privind gestionarea deseurilor de ambalaje este unul dintre cele mai des intalnite exemple din practica inspectiilor fiscale care necesita atentie. ”Pana la momentul la care instantele vor transa acest subiect, ne asteptam ca el sa ramana pe agenda inspectiilor fiscale. Ca atare, nu putem decat sa recomandam implementarea unor actiuni care tin de revizuirea contractelor, in special raportat la acele clauze specifice care dau drepturi de auditare a felului in care OIREP (organizatii care implementeaza obligatiile privind raspunderea extinsa a producatorului) isi indeplineste obligatiile, documentarea serviciilor de transfer de responsabilitate, si chiar solicitarea in mod periodic din partea OIREP a unor documente care sa probeze faptul ca acestia au fost verificati de AFM”, a specificat Georgiana Iancu, coordonatorul Departamentului de Taxe Indirecte.

In legatura cu Directiva 904/2019 privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului (Directiva Single Use Plastic), prin care este restrictionata unica folosinta a produselor din plastic tocmai pentru a limita cantitatea de deseuri de plastic generata la nivelul Uniunii Europene, pana in prezent, nu este clarificata modalitatea de transpunere a acesteia la nivel national. Primul termen de conformare cu masurile de restrictie la comercializare si etichetare este 3 iulie 2021. De la aceasta data, ar trebui sa se aplice restrictiile de comercializare pentru anumite produse de plastic de unica folosinta - precum betisoarele pentru urechi, tacamuri (furculite, cutite, linguri, betisoare chinezesti) / farfurii, recipientele pentru alimente/ bauturi -  dar si cerintele privind marcarea clara a anumitor produse din plastic. ”Prevederile Directivei vor avea un impact semnificativ asupra multor industrii, care vor resimti efectul costurilor suplimentare cu proiectarea de noi produse, cu achizitionarea de noi echipamente industriale si de alte categorii de materii prime. Printre cei afectatii sunt producatorii de bauturi, industria alimentara, operatorii din industria tutunului, comerciantii care fabrica produse din plastic de unica folosinta, cat si cei care utilizeaza aceste produse, industria HORECA (restaurante, restaurante tip fast-food, diferite unitati care pregatesc si servesc alimente si bauturi)”, a mai precizat Georgiana Iancu.

Recomanda articolul

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Urmareste-ne!

facebook skype twitter youtube 

specialist-corner-2

7 metode de generare a oportunitatilor de vanzare online

7 metode de generare...

Vanzarile online sunt complet diferite comparativ cu cele fata-in-fata. Cu exceptia cazulu...

Umidificarea spatiilor interioare poate reduce transmisia coronavirusului, precum si riscul de infectie

Umidificarea spatiil...

Un studiu recent arata ca prin cresterea umiditatii aerului din spatiile interioare se poa...

alte-articole

pastila-de-joi

Dupa 20 de ani, volumul 4.

Spitalul Metropolitan din Capitala are ca termen de realizare maximum 20 de ani, a declara...

alte-articole

business-story

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Cum ii ajutam pe cei al caror univers s-a naruit intr-un singur moment

Andrei a fost luat de la 15 ani din spitalul Marie Curie. Pe cand avea 12 ani fusese impli...

alte-articole